masaż sportowy

Masaż Sportowy

Masaż sportowy to bardzo ważny element treningu każdego sportowca, niezależnie od uprawianej przez niego dyscypliny. Jest on podstawowym warunkiem odnowy biologicznej - pomaga zapobiegać kontuzjom, zmniejsza ryzyko powstania zakwasów, przynosi ulgę w przypadku przetrenowania, rozgrzewa mięśnie. Masaż sportowy opiera się na podobnych zasadach co ten w wersji klasycznej, jest jednak wykonywany przy użyciu większej siły, przypomina nieco masaż izotermiczny, który ma za zadanie odbudować masę mięśniową i przywrócić sprawność sprzed urazu. Celem masażu sportowego nie jest jedynie wyciszenie czy zrelaksowanie jak w przypadku masażu klasycznego, ale przede wszystkim utrzymanie mięśni w dobrej kondycji i przyspieszenie ich regeneracji, a także zmniejszenie ryzyka kontuzji.

Rodzaje masażu sportowego

Masażem sportowym określa się zbiór technik - każda z nich stosowana jest w innym momencie cyklu treningowego. Ze względu na moment wykonywania i specyfikę wyróżnia się trzy rodzaje masażu sportowego:

  • 1. Masaż przedwysiłkowy - Wykonuje się go bezpośrednio przed maksymalnym wysiłkiem, którego ma się podjąć sportowiec. Jego zadaniem jest rozgrzanie mięśni, żeby te były gotowe do wyciśnięcia z siebie maksimum i nie były narażone na kontuzję. Innym ważnym celem masażu przedwysiłkowego jest uregulowanie stanów napięciowych: masaż okazuje się pomocny zarówno wtedy, kiedy zawodnika ogarnęła gorączka przedstartowa i jest zbyt pobudzony, jak i wtedy, kiedy obserwujemy u sportowca apatię i niechęć do rozgrzewki. Głównym zasadniem masażysty, który wykonuje masaż przedwysiłkowy, jest przygotowanie organizmu sportowca do zwiększonego wysiłku fizycznego.
  • 2. Masaż międzystartowy - Ten rodzaj masażu wykonywany jest u zawodnika między poszczególnymi startami. Wykonuje się go, żeby rozgrzać mięśnie i pomóc zawodnikowi w osiągnięciu lepszych wyników. Masaż zapobiega powstawaniu zakwasów, przynosi ulgę w bólu i zapobiega powstawaniu kontuzji.
  • 3. Masaż powysiłkowy - Masaż tego rodzaju wykonywany jest, jak sama nazwa na to wskazuje, po zakończonym wysiłku w trakcie zawodów. Jego celem jest przyspieszenie regeneracji mięśni po intensywnym wysiłku oraz zmniejszenie bólu. Dzięki prawidłowo wykonanemu masażowi zawodnik szybciej odzyskuje siły i jest gotowy do dalszych treningów. Mięśnie szybciej się regenerują, a zawodnik jest gotowy do kolejnych zawodów.

Jak wykonywany jest masaż sportowy?

Jeżeli masaż sportowy ma przynieść oczekiwane efekty, musi być prawidłowo wykonany. Powinien zajmować się nim profesjonalista, który ma odpowiednie wykształcenie i doświadczenie w fizjoterapii, lecz przede wszystkim - specjalizuje się w masażu sportowym, który od masażu klasycznego różni wiele elementów.

Przed przystąpieniem do masażu sportowego skórę powinno się oczyścić. Jeśli nie mamy do czynienia z masażem, który wykonywany jest w trakcie zawodów, sportowiec powinien najpierw się wykąpać. Ewentualne rany powinny zostać dokładnie wyczyszczone i odpowiednio zabezpieczone, zanim masażysta weźmie się za wykonywanie masażu.

Pierwszym etapem masażu jest delikatne głaskanie. Wykonuje się je w celu usunięcia martwego naskórka oraz usprawnienia pracy gruczołów potowych i łojowych. Masażysta delikatnie gładzi skórę, żeby przywrócić jej wszystkie podstawowe funkcje. Tym ruchem kończy się również wykonywanie masażu. Etapem drugim jest tak zwane rozcieranie. Polega ono na wykonywaniu kolistych ruchów rąk. Ręce powinny ślizgać się po ciele - dzięki tej technice rozciągane są mięśnie i ścięgna. W ten sposób przywrócona zostaje ich prawidłowa ruchomość i te szybciej dochodzą do siebie. Jest to bardzo ważny etap masażu, któremu należy poświęcić sporą ilość czasu - właściwa technika masażu przyspiesza regenerację mięśni i sprawia, że zawodnik szybciej dochodzi do siebie i gotowy jest do dalszych treningów.

Kolejnym krokiem, którego podejmuje się masażysta, jest tak zwany proces ugniatania - polega ono na uciskaniu mięśni i charakteryzuje się dużą gradacją nacisku. Następnie wykonuje się opukiwanie, uderzenia i ruchy siekające. Ta technika ma za zadanie rozszerzyć naczynia rozluźnić mięśnie. Masaż kończy się głaskaniem, które tym razem ma uspokoić zawodnika, rozluźnić go.

Masaż sportowy przyspiesza regenerację i zmniejsza ryzyko kontuzji. Jak i dlaczego należy go wykonywać?

W jakim celu wykonuje się masaż sportowy?

Masaż sportowy, choć wiele czerpie z masażu klasycznego, ma swoją specyfikę. Przede wszystkim zaś wykonuje się go w innym celu. Jego głównym zadaniem nie jest relaks czy poprawa samopoczucia, ale przyspieszenie regeneracji zawodnika i zwiększenie jego szans na osiągnięcie dobrych wyników w zawodach. Ponieważ organizm sportowca ma specyficzne potrzeby, masaż wykonywany jest inną techniką i powinien być przeprowadzany przez fizjoterapeutę, który posiada wiedzę i umiejętności z zakresu masażu sportowego.

Celem masażu sportowego jest przede wszystkim poprawa kondycji sportowca. W zależności od tego, na jakim etapie wykonywany jest masaż, jego zadanie jest inne. Przed wzmożonym wysiłkiem masaż wykonuje się, żeby rozgrzać mięśnie i przygotować je do ogromnego wyzwania, jakim są zawody sportowe. Dzięki temu sportowiec osiąga lepsze wyniki, lecz przede wszystkim stan jego organizmu jest lepszy a ryzyko kontuzji znacznie mniejsze. Masaż poprawia dopływ produktów odżywczych do mięśni i zapewnia lepsze krążenie krwi, zagrzewa także zawodnika go walki i sprawia, że ten lepiej się czuje w trakcie zawodów. Masaż sportowy, który wykonywany jest po zawodach rozluźnia mięśnia, zmniejsza napięcie i uczucie bólu. Dzięki niemu mięśnie i stawy szybciej się regenerują i są gotowe do dalszych treningów. Masaż sportowy pomaga szybko zlikwidować skutki przetrenowania i sprawić, że zawodnik szybko wróci do dobrej formy. Dzięki prawidłowo wykonanemu masażowi zmęczenie mięśni i całego organizmu szybko ustępuje, nie powstają zakwasy, a ból po intensywnym wysiłku jest znacznie mniejszy i nie rozciąga się w czasie aż tak długo. Masaż sportowy uznawany jest za jeden z podstawowych elementów odnowy biologicznej sportowca - uważa się go dziś za obowiązkowy składnik treningu zawodnika, niezależnie od dyscypliny.